Ulkopakopeli “Kapteenin pennoset”

UUTTA!! Pappilan Pakopelien ilmainen kaupunkiseikkailu ”Kapteenin pennoset” on nyt pelattavissa historiallisen vanhan Keuruun alueella! Peli on pelattavissa myös englanniksi ja löydät englanninkieliset ohjeet ja kartan täältä!

Aikoinaan laivakapteeni Viljami Halonen rantautui siipirataslaiva Elias Lönnrotilla Keuruun satamaan. Mies oli tunnettu tarkan markan vartija, mutta huhu kertoi hänen eräänä päivänä suorastaan heitelleen hilkkuja ja viskoneen vintsoja pitkin kirkonkylää. Miksi kapteeni yltyi tuhlaamaan pennosensa? Mihin hän rahansa käytti? Mitä hän oli lähdössä tekemään?

Kapteenin pennoset on ilmainen kaupunkiseikkailu, jonka rastit sijaitsevat Keuruun historiallisessa ympäristössä. Tältä sivulta tulostettavan kartan avulla pelaajat voivat itsenäisesti kiertää kierroksen omaan tahtiin ja ratkoa rasteille asetetut arvoitukset. Voit myös noutaa karttoja Vanhan Keuruun alueelta: vanhasta pappilasta, pappilan aittakahvilasta tai Tiltaltti Shopista niiden aukioloaikoina. Kierros avautuu kahdessa osassa, joista pienempi, Hilkun kierros, on jo avattu pelattavaksi! Hilkun kierros on osa suurempaa reittiä, Vintsan kierrosta, joka on pelattavissa heinäkuun lopussa. 

Hilkku = 25 pennin kolikko Keuruun murteella
Vintsa = 50 pennin kolikko Keuruun murteella

Kuinka peliä pelataan?

  • Mukaan peliin tarvitsette kartan, kynän ja kännykän. Hilkun kierros kestää n. 20 minuuttia. Kuumana päivänä on hyvä olla mukana myös juomavettä eikä hyttyskarkoitteestakaan ole välttämättä haittaa!
  • Tulostakaa kartta ennen kierroksen alkua tältä sivulta. Voitte myös noutaa karttoja Vanhan Keuruun alueelta: vanhasta pappilasta, pappilan aittakahvilasta tai Tiltaltti Shopista niiden aukioloaikoina.
  • Tehtävänne on ratkoa laivakapteeni Viljami Halosen omituinen viesti. Kapteeni on kiertänyt pitkin Keuruu kuluttamassa eri määrän pennejä eri paikkoihin. Tuhlaamisen yhteydessä hän on jättänyt jälkeensä joka paikkaan kolme kirjainta viestistään. Keräätkää nämä kirjaimet talteen kierrokselta.
  • Voitte käyttää alta löytyviä vihjeitä tarvittaessa apunanne kierroksella.
  • Kun olette ratkaisseet kaikki rastit, on vielä ratkottava Viljamin viesti. Rasteilta saadut kirjaimet voi sijoittaa viestiin vain niiden pennien kohdalle, josta kirjaimet on saatu. Saatat joutua kokeilemaan eri vaihtoehtoja, sillä rasti ei välttämättä suoraan anna kirjaimia oikeassa järjestyksessä.
  • Kun viesti on selvinnyt, suunnatkaa kartassa näkyvän X-merkin kohdalle ja kurkatkaa luukun taakse. Osaatteko vastata viimeiseen kysymykseen oikein?

Hilkun kierroksen kartta

Klikkaa tulostettava kartta!

Vihjeet Hilkun kierrokselle

Pappilan aitan kuisti. Seiso kapteenin kengissä.
Kaikki symbolit eivät ole paikalla. Katsele kengissä mitä näet. Osa voi olla aitan kuistin sisäpuolella, joku myös jossain ylhäällä...
Pappilan puoleinen sivuikkuna ja ylhäällä oleva takaikkuna.
Yhdistä mitä Alina ja Justus “sanovat”, niin näet kolme kirjainta.
Pieni tuulimylly on navetan sisäpihalla, isompi sen edessä.
Tarkista pienen tuulimyllyn ilmansuunnat suuresta myllystä, niin tiedät mitä kapteeni tarkoitti.
Pappilan nurkalla oleva maakellari, rannan puoleinen pääty.
Montako kertaa 3 menee 9:iin? Joten kysymysmerkki olisi siis…?
Leikkimökki pappilan ja partiotalon välissä. Rastin toinen osa on rannassa, löydät sen kohoja seuraamalla.
Simolin on kirjaimellisesti jättänyt “vesipostia”. Nosta hänen viestinsä laiturin vieressä olevassa poijussa. HUOM: Laske rasti takaisin veteen, kun olet valmis!
Jos pappilan henkilökunta ei ole tuttua, lähde uudelleen kierrokselle...