Ulkopakopeli “Kapteenin pennoset”

UUTTA!! Pappilan Pakopelien ilmainen kaupunkiseikkailu ”Kapteenin pennoset” on nyt pelattavissa historiallisen vanhan Keuruun alueella!

Aikoinaan laivakapteeni Viljami Halonen rantautui siipirataslaiva Elias Lönnrotilla Keuruun satamaan. Mies oli tunnettu tarkan markan vartija, mutta huhu kertoi hänen eräänä päivänä suorastaan heitelleen hilkkuja ja viskoneen vintsoja pitkin kirkonkylää. Miksi kapteeni yltyi tuhlaamaan pennosensa? Mihin hän rahansa käytti? Mitä hän oli lähdössä tekemään?

Kapteenin pennoset on ilmainen kaupunkiseikkailu, jonka rastit sijaitsevat Keuruun historiallisessa ympäristössä. Tältä sivulta tulostettavan kartan avulla pelaajat voivat itsenäisesti kiertää kierroksen omaan tahtiin ja ratkoa rasteille asetetut arvoitukset. Voit myös noutaa karttoja Vanhan Keuruun alueelta: vanhasta pappilasta, pappilan aittakahvilasta tai Tiltaltti Shopista niiden aukioloaikoina. Peli on jaettu kahteen osaan, joista pienempi, Hilkun kierros, sisältää 5 rastia ja suurempi reitti, Vintsan kierros, sisältää 7 rastia. Kummatkin kierrokset ovat nyt avoinna pelattavaksi!

Hilkku = 25 pennin kolikko Keuruun murteella
Vintsa = 50 pennin kolikko Keuruun murteella

Kuinka peliä pelataan?

  • Mukaan peliin tarvitsette kartan, kynän ja kännykän. Hilkun kierros kestää n. 30 minuuttia ja Vintsan kierros n. tunnin verran. Kuumana päivänä on hyvä olla mukana myös juomavettä.
  • Tulostakaa kartta ennen kierroksen alkua tältä sivulta. Voitte myös noutaa karttoja Vanhan Keuruun alueelta: Tiltaltti Shopista sen aukioloaikoina tai kivinavetta Kamanaa vastapäätä olevan aitan seinässä olevasta punaisesta postilaatikosta ympäri vuorokauden.
  • Hilkun ja Vintsan kierrokset ovat erillisissä kartoissa ja valmiissa tulosteissa saman paperin eri puolilla. HUOM! Rasteja ei tarvitse kiertää numerojärjestyksessä!
  • Tehtävänne on ratkoa laivakapteeni Viljami Halosen omituinen viesti. Kapteeni on kiertänyt pitkin Keuruu kuluttamassa eri määrän pennejä eri paikkoihin. Tuhlaamisen yhteydessä hän on jättänyt jälkeensä joka paikkaan kolme kirjainta viestistään. Keräätkää nämä kirjaimet talteen kierrokselta.
  • Palautattehan rastit ja niiden osaset siihen tilaan, missä ne löysitte.
  • Osa kohteista on historiallisesti arvokkaita museokohteita, joten käyttäydyttehän kunnioittavasti niitä kohtaan.
  • Voitte käyttää alta löytyviä vihjeitä tarvittaessa apunanne kierroksella. Mikäli vihjeistä huolimatta ratkaisu jää epäselväksi, voitte laittaa tekstiviestillä tai whatsappilla viestin numeroon 0452009592 ja saatte peliohjaajalta lisävihjeen ja tarvittaessa myös oikean ratkaisun. Peliohjaaja on tavoitettavissa parhaiten päiväaikaan ja vastaa viestiinne mahdollisimman pian!
  • Kun olette ratkaisseet kaikki rastit, on vielä ratkottava Viljamin viesti. Rasteilta saadut kirjaimet voi sijoittaa viestiin vain niiden pennien kohdalle, josta kirjaimet on saatu. Saatatte joutua kokeilemaan eri vaihtoehtoja, sillä rasti ei välttämättä suoraan anna kirjaimia oikeassa järjestyksessä. HUOM! Vintsan ja Hilkun viestit selviävät vain niiden kierroksen rastien avulla, eivät sekaisin.
  • Kun viesti on selvinnyt, suunnatkaa kartassa näkyvän X-merkin kohdalle ja kurkatkaa luukun taakse. Osaatteko vastata viimeiseen kysymykseen oikein?
  • HUOM! Valitettavasti peli on kohdannut ajoittaista ilkivaltaa. Mikäli vihjetauluja ei löydy oikeilta kohdiltaan tai pelin rekvisiittaa on rikottu, ilmoittakaa asiasta peliohjaajalle tekstiviestillä tai whatsappilla numeroon 0452009592, jotta pääsemme korjaamaan tilanteen. Kiitos!

Hilkun kierroksen kartta

Klikkaa tulostettava kartta!

Vintsan kierroksen kartta

Klikkaa tulostettava kartta!

Vihjeet Hilkun kierrokselle

Pappilan aitan kuisti. Seiso kapteenin kengissä.
Kaikki symbolit eivät ole paikalla. Katsele kengissä mitä näet. Osa voi olla aitan kuistin sisäpuolella, joku myös jossain ylhäällä...
Pappilan puoleinen sivuikkuna ja ylhäällä oleva takaikkuna.
Yhdistä mitä Alina ja Justus “sanovat”, niin näet kolme kirjainta.
Pieni tuulimylly on navetan sisäpihalla, isompi sen edessä.
Tarkista pienen tuulimyllyn ilmansuunnat suuresta myllystä, niin tiedät mitä kapteeni tarkoitti.
Pappilan nurkalla oleva maakellari, rannan puoleinen pääty.
Montako kertaa 3 menee 9:iin? Joten kysymysmerkki olisi siis…?
Leikkimökki pappilan ja partiotalon välissä. Rastin toinen osa on rannassa, löydät sen kohoja seuraamalla.
Simolin on kirjaimellisesti jättänyt “vesipostia”. Nosta hänen viestinsä laiturin vieressä olevassa poijussa. HUOM: Laske rasti takaisin veteen, kun olet valmis!
Jos pappilan henkilökunta ei ole tuttua, lähde uudelleen kierrokselle ja kiinnitä huomiota kertomuksiin...
Kun saatte selvitettyä kapteenin viestin, teillä tulisi olla selkeä yhden sanan vastaus. Syöttäkää se sana perusmuodossa ja pienillä kirjaimilla vastaussivulle: https://www.vanhakeuruu.fi/hilkunkierros/

Vihjeet Vintsan kierrokselle

Accordion Sample Description
Kirkon edustalla oleva koivu
Toisessa kuvassa kirkon julkisivu näyttää olevan vajaa kolmesta kohtaa. Kohdat muistuttavat kirjaimia, ja näyttävät kaikki olevan tuossa komeassa kellotapulissa...
Pihassa oleva aitta
Seuraa maanmittarin päiviä, niin huomaat että hän on kävellyt kovin mielenkiintoisen matkan. Kirjaimellisesti…
Kirkon pääoven edessä oleva pieni rakennus
Tervaamaan Iso Valkosta? Itäpäätyä? Mitähän sen nimistä Keuruulla voisi olla, ja mahtaako se löytyä vanhan kirkon pihasta?
Kioskin lasiseinässä
Kirjoittakaa vaikka ylös kaikki laivojen nimet ja viivatkaa ne ylitse sitä mukaa, kun suljette ne pois laskuista.
Kotiseutumuseon myllyn luona. HUOM: Älä koske myllyvanhukseen!
Pitäisikö edetä lopusta alkuun? Jos siis ensin kertoo kolme kahdella, niin tietää paljonko viljasäkkejä on ollut päivällä ja siitä voi päätellä paljonko kolmasosa on ollut.
Sillan pappilan puoleinen pääty, historiakyltin luona
Sillan pappilan puoleinen pääty, historiakyltin vieressä
Järvelle tuijottavat kivikasvot ovat varmaan noita kivitolppia. Ne katselevat järven lisäksi myös edessä olevia kaiteen tolppia… Ehkä niitäkin kannattaa tutkia monesta kulmasta!
Lastauslaiturin päädyssä
Onkohan noissa ympyröidyissä kohdissa jotain mielenkiintoista nähtävää?
Jos kapteenin viestin sisältö ei heti aukea, tutkailkaa lähiympäristöstä löytyvää muistoesinettä. Se on aika soiva peli!
Kun saatte selvitettyä kapteenin viestin, teillä tulisi olla selkeä vastaus. Syöttäkää sana perusmuodossa, ilman välilyöntejä ja pienillä kirjaimilla vastaussivulle: https://www.vanhakeuruu.fi/vintsankierros/